Nuroğlu: “Doğu Karadeniz Bölgesi’ne 5 binin üzerinde elektrikli araç şarj istasyonuna ihtiyaç var”
Nuroğlu: “Doğu Karadeniz Bölgesi’ne 5 binin üzerinde elektrikli araç şarj istasyonuna ihtiyaç var”
KTÜ Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Fatih Mehmet Nuroğlu:
“Samsun’dan Hopa’ya kadar bölgedeki belediyeler ve valiliklerin bu konuya öncelik vermesi gerekiyor.”
“Önemli turizm merkezi olan yaylalara şarj istasyonları kurulabilir.”
TRABZON – Dünyada ve Türkiye’de elektrikli araç sayısı hızla artarken, özellikle Doğu Karadeniz Bölgesi’ne bakıldığında araç şarj istasyonlarının aynı oranda artmadığı belirtiliyor.
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Karadeniz Teknik Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Fatih Mehmet Nuroğlu, önümüzdeki yıllarda Doğu Karadeniz Bölgesi için 5 binin üzerinde elektrikli araç şarj istasyonuna ihtiyaç duyulduğunu söyledi. Nuroğlu, “Şu anda Türkiye’de 10’dan fazla marka elektrikli araç satışına başladı. Bu da doğal şarj istasyonlarının gelişmesini ve bu alandaki rekabetimizi sağladı. Oluşturduğumuz sistem, altyapı ve ağ yapısının kurulması için gerekli bazı düzenlemelere ihtiyacımız var. Bu konuda ilerlememiz gerekiyor.Şarj sistemlerine baktığımızda yavaş şarj ve hızlı şarj olarak ikiye ayırdığımız bir yapı var.Aracı yüzde 20’den yüzde 80’e kadar 15 aralıklarla şarj eden hızlı şarj istasyonları -30 dakikalar giderek artmaya başladı Yetmiyor mu ama Trabzon İstanbul’dan çıkıp İstanbul’a gitmek istediğinizde belli aralıklarla hızlı şarj yapabileceğiniz noktalar var yaklaşık 200 bin elektrikli araç şarjına ihtiyaç var Bunu Doğu Karadeniz Bölgesi’ne indirdiğimizde 5 binin üzerinde elektrikli araç şarj istasyonuna ihtiyaç var.Trabzon’a düşürdüğümüzde ise yaklaşık onda biri veya 11’de biri kadar bir araç stokumuz var. Türkiye’nin genel araç stoku. Aynısını elektrikli araçlara da aktardığımızda 17 bin civarında elektrikli araca, yani 1.700 civarında şarj istasyonuna ihtiyacımız var. Tabii Trabzon’da bu kadar istasyon yok. Elbette bu kadar araç yok ama yavaş yavaş kurumlar şarj istasyonları kuruyor. Ve sayıları artmak üzere” dedi.
“Elektrik şebekesi çok önemli”
Dr. Öğretim Üyesi Fatih Mehmet Nuroğlu, bazı firmaların konuyla ilgili çalışma başlattıklarını ancak elektrik şebekesinin bu yükün kaldırılması açısından önemli olduğunu vurguladı. Nuroğlu, “Şebeke çok değerli. Mesela akaryakıt istasyonlarını tankerle istediğiniz yere taşıyabilirsiniz ama elektrik istasyonlarında durum böyle değil. Elektriği mevcut altyapıdan beslemeniz gerekiyor. Özellikle güçlü şarj istasyonları 180 kilowatt. 180 kilovatlık iki şarj istasyonunu aynı yere bağladığınızda elektrikle beslemeniz kolay oluyor.” “Dolayısıyla kurulacak yerlerin şebekeden rahatlıkla enerji alabilecek yerler olması ve dağıtım şirketinin de o altyapıyı sağlaması gerekiyor. Bazı yerlerde rahatız ama bazı yerlerde ekstra yatırıma ihtiyacımız var. Trabzon özelinde baktığımızda 2030 yılına kadar dağıtım şebekesine ilişkin yaptığımız analizde bir sorun görünmüyor. Ancak çoğu “En yakın noktaya bağlantı için yeniden yer altı tesisatı yapılması gerekiyor. Altyapı buna müsait” dedi.
“Yaylalar da dahil olmak üzere elektrikli araç şarj istasyonları yaygınlaştırılmalı”
Bölgenin yüksek ve önemli turizm merkezleri olan yaylalara elektrikli araçlarla gidenler için şarj istasyonları kurulabileceğini belirten Nuroğlu, “Yaylalarda da elektrikli araç şarj istasyonları yapılabilir, öyle bir şey yok” dedi. imkansız gibi. Menzili 400 kilometrenin altında olan elektrikli araçlar artık satılmıyor. Bugün baktığınızda tam şarjlı şarj ederek yaylalara rahatlıkla gidebiliyor. Hızlı şarj dediğimiz şeyin yanı sıra elektrikli araçlar da mevcut. ayrıca ev ağından şarj edip neye ihtiyacı olduğunu görebileceği durumlar.Elektriksiz yayla olmaz.Dolayısıyla mahsur kalma telaşı da olmaz.Rastgele bir vatandaş, turist veya gurbetçi yaylaya geldiğinde elektriksiz yaylayı kullanabilir. arabası elektrikli. Ülkemiz ve dünya elektrikli araçlara doğru ilerliyor. Avrupa ülkelerinde 2030-2035 yılını ilan eden iklim anlaşmasını da imzaladık. Fosil yakıtlarla çalışan araçların satışı yasaklanacak. Dolayısıyla dünya elektriğe yöneliyor ve burada pil teknolojisi çok hızlı gelişiyor. Maliyetler oldukça yüksek. altında. Aralıklar oldukça yükseğe çıkıyor. Dolayısıyla bu anlamda gelecek elektrikli araçlara ait. Ancak bölgenin hem altyapı hem de elektrik şebekesi şeklinde ulaşım açısından buna hazır olması gerekiyor. Samsun’dan Hopa’ya kadar bölgedeki belediye ve valiliklerin bu konuda öncelik taşıması gerekiyor. Bu altyapının yaygınlaşabilmesi için altyapı ağ durumunun öngörülmesi, yatırımcıların önünün açılması ve mevzuat açısından bir birlik oluşturulması gerekiyor. Çünkü insanlar artık rahatlıkla elektrikli araç satın alabiliyor ama bunların şarj edilmesi de çok önemli” dedi.