Haber

Korucuların görev ve yetkilerine ilişkin yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandı.

İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlanan “Çarşı ve Mahalle Muhafızlarının Çalışma Usul ve Esasları ile Kılıklarına Dair Yönetmelik” Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Yönetmelik ile bekçilerin haftalık çalışma süresi 40 saat olarak belirlendi. Günlük çalışma saatleri, gardiyanların görev alanındaki gün batımı ve gün doğumu saatlerine göre düzenlenecektir.

“Kıyafet ve ekipman” başlığı altında silah kEl kabzası, gaz spreyi, cop veya teleskopik baton ve çok amaçlı çakı, el feneri ve düdük taşıyacağı belirtildi.

KORUYUCULARIN SİLAHLA GİRMEYECEĞİ YERLER

Silahların girilemeyeceği yerler ve silahların taşınamayacağı durumlar aşağıdaki şekilde sıralanmıştır:

– Ceza ve tutukevlerine, her türlü ıslah ve infaz kurumlarına veya bunların eklerine, tutukevlerine, akıl hastanelerine, hastanelerin psikiyatri bölümlerine silahla giremez, ancak silahını ve şarjörünü teslim etmek suretiyle girebilir.

– Barut, bomba, dinamit, gaz, fuel oil gibi parlayıcı veya patlayıcı unsurların yapıldığı veya korunduğu yerlere silahını yanına alarak ve şarjörünü teslim ederek girebilir.

– Çarşı ve mahalle bekçisi, Türkiye Büyük Millet Meclisi ana binaları ile Meclis Başkanlığınca belirlenen yerlerdeki mahkeme, duruşma ve disiplin kurullarına şarjörünü yanına almak ve silahını teslim etmek suretiyle girebilir, etkiyi etkilememek için kapasiteleri ne olursa olsun.

– Sadece bu yerlerin güvenliğini sağlama görevi olan çarşı ve mahalle bekçileri belirlenen yerlere silah taşıyabilir.

– Çarşı ve mahalle bekçileri üniformalı olarak mahkemelere sanık olarak giremezler.

– Çarşı ve mahalle bekçileri; öğrencilerin toplu olarak yaşadıkları yurtlarda, eğitim ve öğretim kurumlarında, siyasi partilerin kapalı ve açık toplantılarında, izinli veya izinsiz toplantı ve gösteri yürüyüşlerinde, sendika, dernek veya yönetim ve yapı bakımından bunlarla doğrudan ilgili yerlerde veya bunların toplantılarında ve kongreler, her türlü sportif müsabaka veya müsabakaların yapıldığı yerlerde, kanuna uygun veya kanuna aykırı olarak grev ve lokavt yapılan işyerlerinde silah taşıyamazlar. Ancak bu yerlerin güvenliğinden sorumlu olan çarşı ve mahalle bekçileri burada silah taşıyabiliyor.

– Çarşı ve mahalle bekçilerinden; Görevden uzaklaştırılanlar, tutuklananlar ve ücretsiz izin verilenler silah taşıyamaz.

‘SUÇ DURUMUNDA MÜDAHALE EDEREK ŞÜPHELİLERİ HUKUK BÜROSU’NA TESLİM ETTİLER’

Bekçiler devriye görevlerini minimum 2 kişi olarak yürütecek, tabancalar kılıflarında olacak ve sadece tehlikeli anlarda el atılacaktır. Görev saatleri içerisinde tespit ettikleri şüpheli durum veya şahısları bağlı oldukları genel kolluk birimlerine bildireceklerdir.

Yönetmelikte, “Kamu düzenini bozacak gösteri, yürüyüş ve yürüyüşleri önlemek amacıyla genel kolluk kuvvetleri gelene kadar önleyici tedbirler alır. Kişilerin canına, malına ve iffetine karşı suçüstü hali varsa, cana, mala ve tecavüze yönelik saldırı veya tehdit olduğu iddiasıyla yardım istenmesi halinde derhal müdahale eder ve 17. maddenin birinci fıkrası gereğince hata şüphesini yakalar ve durumu genel kolluk kuvvetlerine bildirir. , durumu genel kolluk kuvvetlerine bildirir ve genel kolluk görevlileri gelene kadar kişiye refakat eder, yardıma ihtiyacı olan bahislerde kişiye yardımcı olur” denildi.

‘DURDURMA YETKİSİNİN MAKUL BİR NEDENİ OLMALIDIR’

“Yetki durdurup kimlik soracak” başlığında şu ifadelere yer verildi:

“(1) Çarşı ve mahalle bekçileri, görev alanı ve çalışma saatleri ile şahıslar ve araçlar;

a) Bir kabahat veya kabahatin işlenmesini önlemek,

b) Suçun işlenmesinden sonra kaçan faillerin tespit edilmesini sağlamak, işlenen suç veya kabahatin faillerini tespit etmek,

c) Hakkında tutuklama kararı verilen veya cebren tutuklanmasına karar verilen kişileri tespit etmek,

ç) Vücut bütünlüğü veya mal varlığı bakımından veya toplum için mevcut veya beklenen bir tehlikeyi önlemek amacıyla kişilerin yaşamlarını askıya alabilir.

(2) Çarşı ve mahalle bekçisinin durdurma yetkisini kullanabilmesi için, kişinin kabahat işlemek isteyip istemediğine ya da silahlı olduğu ve halen tehlike arz ettiği izlenimine dayalı olarak, makul bir sebebin bulunması gerekir. mevcut durumdan kazanmıştır. Askıya alma işlemi süreklilik, fiili durum ve keyfilik yaratacak şekilde yapılamaz.

(3) Askıya alma süresi, askıya alma sebebine ilişkin işlemin gerçekleşmesi için gereken makul süreyi aşamaz.

(4) Durdurma yetkisinin kullanılmasına neden olan şüphe, yapılan açıklama ile veya gelişigüzel bir şekilde ortadan kalkarsa, kişilerin ve araçların çıkmasına izin verilir.

(5) Çarşı ve mahalle bekçisi, görevini yerine getirirken çarşı ve mahalle bekçisi olduğuna dair belgeyi gösterdikten sonra durduğu kişiye durma nedenini bildirir; şüpheli davranış ve durdurma nedeni hakkında sorular sorun; kimlik veya saklanması gerekli diğer belgeleri talep edebilir. Kişi, kimliği ile ilgili sorular dışında kendisine sorulan soruları yanıtlamakla yükümlü değildir. Bu kişilere kimliklerini kanıtlamalarında gerekli kolaylık sağlanmaktadır. Belgenin bulunmaması, ifade vermekten imtina edilmesi veya gerçeğe aykırı beyanda bulunulması veya başka bir nedenle kimliği tespit edilemeyen kişi tutuklanarak genel kolluk kuvvetlerine durum derhal bildirilir.

(6) Durdurma üzerine aşağıdaki işlemler yapılır:

a) Denetimin konusu ve denetim gerekçesi açığa alınan kişiye açıklanır.

b) Durdurulan kişinin üzerinde veya aracında silah veya başka bir tehlikeli madde bulunduğuna dair yeterli şüphe varsa kendisine veya başkalarına zarar vermemesi için elle dış muayene de dahil olmak üzere gerekli önlemler alınır.

c) Muayene, kişinin veya aracın ilk durdurulduğu yerde ve mümkün olduğunca oburların göremeyeceği şekilde yapılır. Başka bir yere götürülerek kontrol edilemez.

ç) Manüel dış muayene kişinin cinsiyetine göre çarşı ve mahalle bekçisi tarafından yapılır. Kişinin cinsiyetine göre çarşı ve mahalle bekçisi olmaması durumunda bağlı olduğu kolluk birimine bildirilir.

d) Muayene amacıyla kişinin kıyafetlerinin çıkarılması veya aracın dışarıdan bakıldığında görünmeyen kısımlarının açılması istenemez.

e) Kişiler ve araçlar hakkında daha kapsamlı bir denetim yapılmasını gerektiren makul bir sebep varsa, bunların bağlı olduğu genel kolluk kuvvetlerine bilgi verilerek teslim edilir.

f) Muayeneden sonra talep üzerine olay yerinde hemen tutanak düzenlenir.

SİLAH KULLANMA YETKİSİNİN KAPSAMI

Gardiyanlar, işlenmekte olan ya da işlendikten sonra izleri henüz belli olmayan zanlıları yakalayarak kolluk kuvvetlerine teslim edebilecek.

“Tutuklanan kişilerde” “kaba üst araması” yapılabilir veTutuklama işlemine ilişkin bir tutanak tutulacak ve bir kopyası şüpheliye verilecektir.

Çarşı ve mahalle bekçileri, 2559 sayılı Polis Vazife ve Yetki Kanunu’nun 16’ncı maddesinde belirtilen cebir ve silah kullanma yetkisine sahip olacak. (HABER MERKEZİ)

lapseki-haber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu